Anniversary

Daisypath Friendship tickers

Tuesday 18 February 2014

Salah aku? Salah kau? Entah.


Perlahan-perlahan,
Ada guris cuba menjadi parut paling dalam,
Untuk satu jiwa dan hati,
Sengaja ditinggalkan rasa yang membasah mulus pipi,
Basah,
Lencun,
Lebat titis-titis menjadi raksa sakti terpaling sakit.

Lempar semua pada aku,
Sampai kau rasa puas,
Sampai kau lihat jelas darah yang kau mahu,
Menjadi lukis abadi pada suka aku,
Sampai aku tiada ruh gembira untuk merasa,
Cuma ada patah-patah rasa hati.

Renyuk serenyuk kau mahu,
Biar tidak kau jumpa aku,
Dalam keadaan senyum paling sempurna,
Tiada,
Langsung sampai mampus rasa-rasa untuk hidup.
Lempar, Sayang.
Lempar.
Biar terus melekat sampai aku mati,
Reput sama-sama tulang belulang aku,
Di makan tanah,
Subur semula menjadi pohon berdaunkan tiap kecewa aku.

Usai itu,
Tinggal aku sampai mampus sama,
Biar jasad gembira aku terputus dari ruh-ruh senyum kau aku pernah sama cipta.
Aku pernah merasa sakit ini,
Dulu,
Aku menjadi jeriji-jeriji tajam sama,
Aku curah darah,
Pekat,
Berlikat si dia dipeluk air mata sendiri,
Kali ini,
Aku yang rasa,
Sakit. Iya. Sakit.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Salah aku?
Salah kau?
Entah.
Hati aku sudah ranap,
Biar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aku pernah mengemis untuk cebis paling dikit,
Hanya mencari maaf,
Bodoh,
Sudah terhantuk baru terngadah,
Tapi aku cuba,
Setidaknya contengan sial itu buat aku sedar,
Aku adalah seorang celaka.
Tapi kalau dari kau,
Kalau aku mengemis maaf, bisa?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Salah aku?
Salah kau?
Entah.
Ego; hujungnya mana?
Ego; Mampus.




Twitter : @pikeping

No comments:

Post a Comment