Anniversary

Daisypath Friendship tickers

Friday 2 March 2012

Nasib Disana

Aku umpama bogel menuju tuhan,
Terlalu banyak yang aku ketinggalan,
Ibadahku tidak mencukupi untuk memuaskanNya sebagai umat Muhammad.

Banyak lagi yang aku perlu lakukan,
Banyak khilafku yang perlu aku taubati,
Bukan hanya bermain seperti aku akan hidup untuk selamanya.

Bodoh! Hina!
Hanya itu panggilan yang layak aku terima.
Berdoa, meminta, merayu ketika kesusahan.
Lupa, alpa, pinggirkan agama ketikaku dalam kesenangan.

Aku kini menjadi perantau,
Tiada panduan untuk aku rujuki,
Hanya sebuah kitab suci,
Yang menjadi jalan untuk aku terus ikuti,
Jalan yang amat lurus,
Buat diriku yang hina ini.

Apa yang harus aku lakukan?
Tiada syahid yang dapat aku ulangi seperti 10 sahabat dahulu.
Hanya mampu terus tunduk kepadaNya.
Tanpa rasa curiga walau sedikitpun.
Tanpa berdolak dalih akan kepastian yang telah aku jalani.

Hanya kiri dan kanan yang akan menentu di kemudian hari.
Tiada takhta mahupun harta yang mengikuti,
Diriku yang hina ini.

Sadakallahul'azim

Toriq Ziyad.

No comments:

Post a Comment