Anniversary

Daisypath Friendship tickers

Saturday 24 March 2012

Mentaliti Seorang Manusia

Di tengah kesesakan budaya dan warga ibu kota.
Aku merindui suasana kampung halaman.
Padi menghijau.
Ladang-ladang yang luas terbentang.
Dusun-dusun yang berputik.
Ia membuatkan saluran esofagusku dingin setelah menghirup udara segar yang tak mungkin dapat dihidu di tengah ibu kota.

Keadaaan persekitaran yang sesak.
Pe'el orang yang jarang aku lihat di tempat tumpah darahku.
Fesyen pakaian yang bermacam-macam dan tak pernah terbayang untuk aku sarungkan.
Dan gadis-gadis yang bersosial tanpa mengira masa.

Mereka tak semanis gadis di tempatku.
Malah mereka membuat hatiku tidak tenteram.
Memikirkan keadaan mereka di sana kelak.

Aku bersyukur kerana aku dilahirkan dengan sifat dan didikan yang baik.
Tapi tiada manusia yang sempurna.
Kekurangan dan kelebihan yang membezakan darjat dan kuasa.
Aku berterima kasih atas segala nikmat yang ada.

Toriq Ziyad

No comments:

Post a Comment