Anniversary

Daisypath Friendship tickers

Thursday 20 June 2013

Lelaki Logam

“Nye nye nye nye nye aku ada patung Iron Man baru, kau ada?”

Aku tak peduli sebenarnya apa budak gemuk kaya dan mengada-ngada macam Ali ada. Keep calm and carry on. Menghabiskan sisa nasi lemak dan mencampak masuk tepat ke dalam tong sampah. Blah.

Aku tak pernah kenal erti manja. Aku cuma tahu pulang rumah tengah hari nanti, aku kena pergi ke rumah Pak Cik Leman, ambik upah petik kelapa. Siap tugas itu, aku naik ke kedai Ah Chong, tukar syif dengan abang Zul cuci kereta. Balik ke rumah untuk Maghrib, cium tangan mak dan terus pecut pergi mengaji. Lepas siap mengaji, tolong Pak Mail di warung sampai tengah malam. Dapatlah sepuluh ringgit semuanya, sehari.

Aku tidak pernah penat. Aku cuma tahu, ada belanja untuk hari esok, ada benda untuk di makan, dan ada elektrik di rumah. Air boleh ditimba dari perigi belakang rumah, tinggalan abah, kata mak.

Mak kata, aku begitu cekal dan tekad, seperti lelaki logam. Aku ketawa.

“Mak, macam Iron Man yang boleh terbang tu? Tu negeri orang putih lah mak.”

Dan aku sambung ketawa. Sampailah satu hari, aku lihat figura yang Ali tunjuk berapa minggu lalu. Bezanya, figura ini hidup.

“Apa khabar, anak ku?”



No comments:

Post a Comment