Anniversary

Daisypath Friendship tickers

Wednesday 10 October 2012

Pengakhiran Kehidupan

Aku naik saksi tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah.
Dan Muhammad SAW itu pesuruh Allah.

Mudah kita melafazkan pengakuan itu.
Mudah kita faham akan pengakuan itu.
Tapi adakan isi hati kita benar-benar mendalami tentang itu.
Adakah kita benar-benar mengakui apa yang kita lafazkan itu.

Dari kecil kita mendengarnya.
Dan berharap kita akan terus melafazkannya hingga kita pejamkan mata untuk terakhir kali.

Islam.
Sebuah nama yang majoritinya dianuti orang di keliling kita.
Tapi benarkah kita dengan nama itu.
Benarkah kita menuju ke jalan itu.
Luruskah kita bersama-sama kearah itu.

Aku inginkan taubatan nasuha.
Satu perkara yang sukar untuk dilakukan dan perlukan penelitian.
Aku takut aku akan terjerumus kembali.
Kembali kearah masyarakat kini.

Dunia kian goyang.
Ibarat nenek bongkok tiga bertongkatkan kayu sokongan.
Aku takut ia akan berakhir begitu sahaja.
Berakhir dengan penuh derita.

Cukuplah apa yang aku pinta.
Aku mohon agar hidayah datang menjelma.
Agar cahayanya menerangi hatiku.
Hati gelap yang menyeluputi pancainderaku.

Islam.
Nama itu kian dibenci.
Nama itu kian busuk.
Nama itu kian rapuh.
Nama itu kian lobos.
Nama itu kian ditindas.
Nama itu kian diludah.
Nama itu kian dipijak.
Nama itu kian dihapuskan.

Dan dengan nama itu. Kita kian diancam.
Diancam oleh syaitan yang bisa kita nampak dengan mata.
Diancam oleh syaitan yang bisa kita pegang dengan tangan.
Diancam oleh syaitan yang bisa kita rasa dengan deria.
Diancam oleh syaitan yang bertopengkan manusia.

Bangunlah wahai saudaraku.
Bangun agar kita dapat tidur yang tiada penghujungnya.
Bangun agar kita tidur dengan selesa di sana.
Bangun agar kita bangkit selamanya.

Toriq Ziyad

No comments:

Post a Comment