Anniversary

Daisypath Friendship tickers

Wednesday 16 May 2012

Perjuangan-Untuk Palestin I

Ratapan. Jeritan. Tangisan.
Ia bukan dariku.
Malah ia bukan dari kawan-kawanku.
Ia juga bukan berlaku di negaraku.

Ratapan. Jeritan. Tangisan.
Ia merupakan satu azab dunia yang sengsara.
Bukan sahaja pedih bagi yang merasa.
Ia juga pedih bagi yang melihatnya.

Peluru. Bom. Pistol. Senapang.
Tidak cukupkah mereka dicampak dan diterajang.
Dikuburkan dalam satu liang lahad yang satu.
Tanpa disemadikan dengan sempurna.

Pengkhianat. Pembelot. Tali barut. ZIONIS!
Sepatutnya mereka yang ditertawa.
Bukan mereka yang mentertawa.
Bukan mereka yang diangkat tinggi.

Memang kita akan menang suatu hari nanti.
Tapi adakah kita ingin mengalah tatkala mereka merampas kuasa?
Mengambil segala hak milik kita?
Mengeksploitasikan segala pemikiran kita.

Itulah mereka.
Mereka yang angkuh.
Mereka yang tidak puas untuk menang.
Walaupun mereka tahu mereka akan kalah.

Aku tak mampu pergi berjuang.
Aku tak mampu pergi menghunus senapang.
Aku tak mampu membaling dan menendang.
Aku tak mampu.

Tapi aku bisa menadah tangan.
Bersama keluarga dan rakan-rakan.
Untuk keluar dari kencaman.
Rejim zionis yang seperti syaitan.

Toriq Ziyad

No comments:

Post a Comment