Anniversary

Daisypath Friendship tickers

Wednesday 23 May 2012

Akal Anak Pertiwi Masakini

Mana bumi yang aku megahkan dahulu.
Bumi yang bagiku aman damai.
Bumi yang bagiku penuh rahmat dan nikmat.

Semakin aku merasa pelik dengan tanah melayuku.
Semakin aku merasa pelik dengan pemikiran anak bangsa.
Bertumpah darah perjuanganku dahulu.
Bertumpah darah nenek moyangku.
Bertumpah darah rakyat jelata negeriku.
Kemanakan akhirnya?

Suatu masa dahulu.
Perebutan takhta.
Perebutan kuasa.
Perebutan tanah jajahan.
Penyebab bumiku dijajah.

Lihatlah Malaysiaku kini.
Berdemonstrasi sana-sini.
Merusuh merata negeri.

Jika masa aku belajar sejarah.
Aku berkata mungkin mereka tidak fikir akibatnya.
Namun pabila aku memandang pemimpin dan anak bangsa kini.
Aku berkata mungin mereka tidak belajar sejarah Malaysia.

Aku mungkin hanya budak mentah dimata dunia.
Tapi aku juga punya akal dan fikiran.
Kata mereka demonstrasi secara damai.
Berapa ramai anak bangsa terluka?
Berapa ramai yang dimasukkan ke hospital?
Berapa ramai polis negara turun menjaga?

Aku tidak bersama sini atau sana.
Seperti kata guruku.
"Saya bercakap bukan dari segi politik, tetapi dari segi sejarah".
Kita tak ubah seperti masa dahulu.
Dijajah atas tamak sendiri.

Kerana Sungai Ujong.
Mereka berbunuh-bunuh.
Kerana kerajaan Melaka.
Terjadi perang antara tiga,
Kerajaan Johor, Kerajaan Acheh, dan Portugis.

Andai yang membaca berkata aku berkata politik.
Kau salah sama sekali.
Aku berkata hanya tentang ibu pertiwiku.
Tentang segala yang diajar guruku.

Andai aku tersalah fakta mahupun kata.
Berjuta kemaafan aku pinta.
Hanya meluah apa akalku kata.

Uni Jamil

No comments:

Post a Comment