Anniversary

Daisypath Friendship tickers

Monday 22 July 2013

Cerita sebalik " Players " penjelasan " Maaf "

Dari yang pernah baca post Uni " Players ". I'm sorry that I don't like to post something long. But I guess there's something I need to add on. :) Read and enjoy.


" Aku tahu kau lebih lama wujud dalam dunianya. Cuma mengapa setelah kau tahu aku punya rasa terhadapnya, kau masih pilih untuk bersamanya? "

- Kata hati Em.

" Mungkin kau anggap aku perampas, sayangnya kau orang ketiga yang hadir dalam "hubungan" cinta antara aku dan dia.   Bukan aku. "

- Kata hati Mya.

Mya. Teman rapat Shaf. Itu dari pengetahuan Em. Em menunggu saat yang sesuai untuk menerima Shaf sebagai buah hati. Tatkala nama Mya sering muncul di telefon bimbit Shaf, Em sakit. Tapi Em seorang perempuan berperinsipkan " Semua punya hak berkawan. Walau siapa jua dia. " Maka, Em diamkan rasa cemburu. Rasa sakit dalam dada. Dan ya, Shaf terlalu buta untuk nampak segalanya. 

Shaf pulang ke tanah asalnya. Meninggalkan Em di bumi semenanjung. Mengharap kesetiaan dan sayang berpanjangan. Namun hampa, Em mula nampak segala pesanan di laman sosial antara Mya dan Shaf. Dan Em tahu, Mya bukan lagi hanya teman rapat. Em tahu. Walau Shaf sembunyikan.

Tak berapa ketika sebelum Shaf ke tanah besar semula, Shaf pilih untuk berterus terang. Dan disitulah Em menghamburkan segala sakit dan kecewa hatinya. Shaf pinta Em menunggu. Shaf pinta Em sabarnya. Dan ya, Shaf minta maaf kerana terlalu buta untuk nampak segalanya. Dan Shaf sedar, Em betul betul sayangkan Shaf. Dan bukannya siapa Em suatu masa dahulu.


- Kata hati Shaf.

Saat bertemu tiba, Shaf dan Em. Masih seperti sebelum Mya menjadi kekasih hati Shaf. Terlalu rapat. Namun ada garis diantara. Mya. Setiap hari Em menahan rasa. Kerana tiada yang harus dipersalahkan. " Soal hati dan perasaan tiada undang undang. " Itu prinsip Em. Em sakit melihat Mya dilaman sosial. Sakit terkenang yang disayang kini milik orang. Namun Em sedar, siapa dirinya.

Satu malam. Seperti kebiasaannya, makan malam Em dengan Shaf. Namun tak lagi seperti beberapa bulan terdahulu. Em akur. Lewat malamnya, Shaf dan Em bercakap ditelefon.

Shaf : Will you be mine ?
Em : I am.
Shaf : Ohh God. I've been waiting for you to say that.

The truth? That wasn't the first time Em said so. But that night, Shaf heard it the way he wanted to. Dan ya, Em adalah orang ketiga.

Cumanya, ia diperkata setelah tiga malam kemudian. Satu malam dimana enam sekawan keluar bersama.
Dib. Pit. Shah. Shaf. Em. Dan Ni.

Shaf : Kita dah official kan?
Em : Huh? Bila?
Shaf : That night. Lupa laa tu. Masa on the phone tu. I asked you, right?
Em : Oh. Yeah. So, we're official?
Shaf : Why? You don't want to?
Em : No. It's not that.

Em dan Shaf, officially dating each other. And the date they were on the phone, was taken as their anniversary date.

Em sedar, dia kini orang ketiga. Em suruh Shaf pilih. Antara dua. Sebelum Shaf buat pilihan, Mya melangkah pergi. Dan Shaf patah hati. Em tak mampu tersenyum lagi. Kerana Shaf tak seperti dulu lagi. Tiada tawa Shaf. Tiada gurauan dari Shaf lagi. Em pilih untuk bersabar.

Tiada hari Em tanpa air mata. Dan Em tak mampu untuk terus bersabar. Em pilih untuk pergi. Namun Em tahu, dia takkan mampu berhenti menyayangi. Em dan Shaf berbincang. Shaf hampir putus asa. Dan mahu Em pergi. Em tak punya kekuatan untuk pergi. Maka, " Let's give it a shot. Kalau Em tak dapat bagi Shaf rasa bahagia. Dan kalau things doesn't work out between us. Em rela. "

" Mya pergi membawa diri dan Shaf patah hati lalu menyebabkan Em sakit hati sekali lagi. "

" Masing masing bahagia dengan pilihan hati sendiri. "

- Mya kini bersama seorang lelaki yang dicintai. Em dan Shaf ? Masih saling mencintai.

> Sabar lebih dari yang termampu. <

Em dan Mya tak pernah berbalas kata. Tak pernah mencaci maki. Walau kedua sakit hati. Dan sabar yang mereka beri, lebih dari yang termampu. Mya, bahagia dengan pilihan hatinya. Em juga bahagia.

Dan Mya kata :  "Maaf, aku bukan playgirl sayang."

Em dan Mya. Masih bukan kawan. Namun bukan jua musuh. Hanya dua manusia, yang jodohnya pernah bersimpul bersama walau sekejap cuma. Entah apa dalam hati tak jua diketahui. Sudahkah dilupakan cerita mengguris hati. Atau masihkah ia membayangi.



Uni menulis dari pengetahuan Uni. Maaf menyinggung hati yang membaca. Menyinggung tuan yang bersabitan. Uni rasa mungkin ini penamatnya. Entahlah. Mana tahu satu hari Em Mya dan Shaf serta si lelaki dapat duduk satu meja. Sebagai kawan.


Sekian.

No comments:

Post a Comment