Anniversary

Daisypath Friendship tickers

Saturday 17 May 2014

Aku, Dia, Dan Cinta

Perasaan itu
Pernah dimiliki tapi sudah lupus entah ke mana
Tapi hari ini,
perasaan itu hadir tanpa diduga
Tanpa dirancang-undang
Aku sambut dengan hati terbuka
Diriku tersipu malu
Ahhh!!
perempuan biasalah
Diri ini rela menjangkau ke dunia itu kembali
Tanpa sebarang latar belakang si dia yang kukuh
Aku terima dia seadanya
Seiring waktu berdetik kencang,
 hati ini kian terpaut utuh
Isi kehidupannya aku ketahui sedikit demi sedikit
Ternyata diri ini insan pertama yang menerokai perasaan itu bersamanya
Ya! Aku perempuan pertama yang dapat menghuni hatinya
Bangga bukan? Ya aku bersyukur
Cacat-cela cantik molek diri dihadapinya dengan penuh teliti
Terasa diri tersangat bertuah kala itu
Menyulam perasaan bersama keizinan darah daging masing-masing
Masa berdetik pantas tanpa disedari
Dan telah ditulis takdir
Badai mula menjengah
Aku hilang punca
Dia dihujani dengan pelbagai prasangka
Terus membebani diri ini
Hati mula berselubung kabur lantas akalku tidak berfikiran waras
Aku tiada daya, minta diri dilepaskan dengan fikiran penuh haru-celaru
Dan saat itu hati berdetak terasa bodoh
Bodoh dengan keupayaan diri yang berfikiran dangkal
Segala kekuatan dihitung, ego direndahkan hanya kerana perasaan itu
Akhirnya ia terjalin semula
Keutuhan perasaan itu jelas sama seperti dulu
Ya aku yakin dgn perasaan itu
Adakah ini cinta?
Wajarkah jika bukan cinta, si dia akan kembali menjadi milik aku?
Atau ia digelar cinta monyet yang sering diperkatakan?
Mohon jangan jadi bodoh untuk kedua kalinya
Sejujurnya cinta sangat menyesakkan jiwa dan bisa membutakan
Namun  Yang Maha Esa telah pahatkan perasaan cinta dalam setiap nafas hambaNya
Jangan cuba menafikannya
Kita ada hak untuk mengadili cinta selagi tidak melanggar garisnya
Jika dia buatku yang Engkau tetapkan, aku bersyukur
Jika sebaliknya, dengan usia sebegini, aku sudah faham erti ketentuanMu
Tapi buat diri ini masih ada cinta lain yg masih kabur tanpa jejak
Jangan agungi cinta manusia lebih dari cinta kepada Yang Maha Esa


@RosyieDikda

No comments:

Post a Comment