Anniversary

Daisypath Friendship tickers

Sunday 27 April 2014

Tekap Tangan

Sayang,
Kau masih simpan bekas kucup kita suatu hari dulu?
Yang kita ukir sama-sama di kaki langit,
Pakai jemari kita yang bertemu,
Selesa.

Kucup itu,
Kita kait sekali dengan tetes-tetes cinta,
Berdakwat jingga,
Tekap tangan kita dari hujung,
Terus sampai ke hujung yang lain.

Berciciran lebihan warna,
Kamu kata,
''Sayang, lepaskan sekejap tekap kita?''
Aku kata,
''Kenapa mesti dilepaskan?
Kita bisa bersama-sama.''

Yang ada,
Hanya mata kita,
Tacap antara lain,
Kamu tersenyum,
Lalu leraikan sebentar tekap tangan yang tadi,
Aku?
Hanya tersenyum sama.

Lebihan warna,
Kamu ambil,
Dengan jari yang paling mulus kamu ada,
Kamu terus tekap penuh pada hati aku, pada hati kamu,
Kejap-lekap tertampal.

Rasa memeluk kita,
Selesa,
Antara kejang,
Aku yang terkesan jelas,
Kamu hanya tersenyum sedia macam tadi,
Kamu teruskan lukisan jari mulus.

Sementara menunggu sempurna,
Aku usap urai rambut kamu,
Ada manik-manik gembira di dahi kamu,
Jari kasar aku mula membelai situ,
Perlahan.

Kita tersenyum,
Sama-sama.
Iya.
Sentuh kita yang selesa,
Kita berdua,
Gebar melengkap selesa berdua.

Sempurna,
Sini,
Hati,
Tergantung kita.

Sayang,
Dongak sini,
Lihat lukisan kamu,
Gambar cinta kita,
Bentuk tekap tangan,
Nama kamu,
Nama aku,
Bentuk tekap tangan.

''Kamu suka? Iya''

Boleh kita sambung semula tekap tangan tadi?
''Sini'',
Hujung yang kita berhenti,
Sambung,
Dalam rasa bahgia,
Senyum sama-sama,
Mari.






Lekap tangan kamu,
Yang aku selalu merindu,
Sampai hari ini,
Masih,
Iya,
Masih,
Menjadi candu.
Hanya candu.

Lekap yang sudah tiada.
Tiada.
Kejap yang sudah hilang,

Sini,
Di dada,
Pudar perlahan-lahan,
Aku cuba lukis semula,
Pakai jari kasar aku,
Tapi yang ada,
Cuma samar.
Samar.

Dalam bentuk apa,
Tidak tahu,
Aku cuba lukis lagi,
Semakin kasar,
Merah,
Pekat,
Pedih.

Dalam bentuk apa,
Tidak tahu,
Aku cuba lukis lagi,
Semakin kasar,
Merah,
Pekat,
Pedih.





Jari-jari kasar yang mula menjadi tidak selesa,
Aku teruskan saja,
Teruskan,
Semakin lama,
Dalam,
Rabak,
Perlahan-lahan,
Terbuka duka.

Sayang,
Mana lekap tangan kita?
Mana lukisan kucup kita?
Mana kaki langit bersama?
Mana lukis jari mulus?

''Maafkan aku, Sayang''

Mana?
Mana?
Mana?
Mana?
Mana?
Mana?
Mana?
Mana?

Aku di sini.
Di kaki langit.
Tempat pertama kita tinggal kucup kita.
Mencari semula,
Cuba,
Sebelum putus asa.

Sayang,
Dengar sini,
Sungguh di kaki langit ini,
Aku sedang merindu kamu.



''Lebihan warna''


Rupanya,
Lepas lekap tangan kita yang dulu,
Bererti.


@pikeping

No comments:

Post a Comment